Katalóg Predajne
Porovnanie
Prihlásiť
Košík

Súčasná situácia týkajúca sa koronavírusu zásadne ovplyvňuje všetky sféry života, vrátane podnikania. Dokážete odhadnúť, na aké najdôležitejšie zmeny sa musí sektor pripraviť a aký bude ich dôsledok? 

Všetci momentálne vieme len to, že skôr či neskôr sa táto situácia skončí. Určite nenastane nejaké oživenie, skôr sa obávam, že sa dostaneme do značnej recesie. Keď si sektor rozmením na drobné a pozriem sa na komodity, s ktorými obchoduje aj naša spoločnosť, môžem povedať, že trh je vyčistený. Na Slovensku je cca šesť silných spoločností a tie robia 80 % biznisu. Tie by túto situáciu mali ustáť. Moja prognóza celkovo je však pesimistická, myslím si, že nás nečaká nič dobré, no budeme to musieť zvládnuť.

Krízu ste už zažili. V roku 2009, keď mnoho spoločností zanikalo, vy ste spravili presne opačný krok a začali s expanziou. Za 10 rokov sa Vám podarilo otvoriť 50 predajní po celom Slovensku. Bol to ten správny recept na prekonanie krízy?

V roku 2009 bola veľmi špecifická situácia. S odstupom času môžem povedať, že sme využili príležitosť. Začať s expanziou v tom období bolo efektívne, ale o to zložitejšie. Skúsenosti mi hovoria, že problémy aj krízy treba riešiť pokojom a rozvahou. Každá situácia má svoje riešenie, len musíte hľadať tú správnu cestu. Bez zanietených a obetavých ľudí by sme sa však o úspechu mohli iba snívať.

Ako vidíte vplyv týchto javov vo vašej sieti a aké riešenia plánujete?

Určite sa budeme musieť uskromniť vo všetkých sférach. Budeme sa správať veľmi podobne ako v rokoch 2008 až 2009, kedy sme zažili recesiu prvýkrát v novodobej histórii a tiež sme na ňu neboli pripravení. Teraz máme akú-takú výhodu – vieme, že táto situácia nastane, že bude vážna a vieme, aké opatrenia budeme musieť prijať.

Nehrozí nám nedostatok tovaru?

U nás v PLANEO sa toho nebojím, sklady máme plné. Skôr vidím opačný problém. Po uvoľnení situácie začnú výrobcovia chrliť tovar a od nás ako obchodných spoločností budú očakávať odbyt, no na druhej strane nebude dopyt. Očakávam veľkú cenovú eróziu.

Máte zaujímavý kariérny príbeh. Začali ste ako brigádnik s vykladaním tovaru z vagónov, prešli ste k predaju tovaru, stali ste sa obchodným riaditeľom a napokon CEO. Čo je najdôležitejším momentom takejto úspešnej kariéry?

Zlomovým momentom v mojom živote bolo, keď ma angažoval, žiaľ dnes už nebohý, bývalý majiteľ Fast Plus Tomáš Smrčka. V mojom živote to bolo zásadné a zlomové, niečo ako postup do najvyššej športovej ligy. Samozrejme na začiatku som tej „najvyššej lige“ pôsobil ako druhoradý hráč, častokrát som sedel na lavičke a ani nezasiahol do zápasu. Teraz by som svoju pozíciu definoval skôr ako hrajúci tréner.

V minulosti ste vyzdvihli troch ľudí, ktorí výrazným spôsobom ovplyvnili Váš život. Prvý bol Daniel Galamboš, majiteľ firmy Elektrik v Žiari nad Hronom, ktorý vám elektro predstavil. Druhý Tomáš Smrčka, keď vás angažoval na prácu pre firmu Fast Plus a tretí bol váš otec. Čo konkrétne vás naučili a čo by ste rád posunul ďalej?

Daniel Galamboš mi zmenil v 18-tich rokoch smerovanie. Pracoval som v miestnej hlinikárni a on mi ponúkol brigádu pri vykladaní chladničiek, kde to celé začalo. Odtiaľ som smeroval do logistiky, nákupu a predaja a ako 24-ročný som bol obchodným riaditeľom. O Tomášovi Smrčkovi som už hovoril a otec bol moja veľká škola života. Naučil ma pokore, disciplíne a predchádzaniu problémov. Všetci traja ma okrem iného naučili používať sedliacky rozum, ukázali mi, že život nie je atómová fyzika a že v jednoduchosti je krása. Dnes už, žiaľ, ani jeden z týchto vzácnych ľudí nie je medzi nami.

Dotkli ste sa hodnôt, ktoré sú Vám blízke. Môžete priblížiť ktoré z nich sa Vám podarilo previesť aj do firemných hodnôt PLANEO Elektro a akým spôsobom? 

Naša firemná filozofia vychádza z tej, ktorú razil aj nebohý Tomáš Smrčka a hoci je to čím ďalej tým ťažšie, snažím sa, aby naša spoločnosť bola stále neformálna a zároveň čo najviac familiárna. Ja osobne si neviem napríklad predstaviť, že by som chodil do práce v obleku a sedel vo svojej kancelárii. Sedím spoločne s ostatnými v rohu miestnosti, cítim atmosféru na pracovisku a je to pre mňa blažený pocit. 

Ako na Vašu firemnú filozofiu reagujú zamestnanci?

Neformálnosť a  familiárnosť vytvára v spoločnosti veľmi dobrú atmosféru a ochotu pracovať. Som presvedčený, že ľudia nebudú dlhodobo radi pracovať pre spoločnosť len kvôli peniazom. Práca ich musí baviť a musia sa v nej cítiť dobre. Veľa ľudí u nás pracuje aj viac než 10 rokov, mnohí odišli a potom sa vrátili, čo tiež svedčí o atmosfére vo firme. Spokojní ľudia sú lojálni, pracujú svedomito a poctivo a ja si obzvlášť v tejto dobe mimoriadne cením ich entuziazmus, s akým pracujú na plné obrátky, prekonávajú prekážky, hľadajú možnosti a riešenia.

Koľko zamestnancov máte aktuálne? Čo je pre vás pri výbere zamestnancov najdôležitejšie?

Máme takmer 600 zamestnancov. Pri výbere nových je pre nás určite dôležitým kritériom odbornosť, ale veľký dôraz kladieme aj na ochotu pracovať, učiť sa, schopnosť komunikovať s ľuďmi.

Majú šancu na podobný kariérny postup ako bol ten váš aj zamestnanci? Aké sú možnosti rozvoja ich zručností?

Naši zamestnanci prechádzajú prepracovaným systémom produktových a predajných školení. V spoločnosti, zaoberajúcej sa elektronikou, je prirodzené, že interne využívame e-learning a online školenia. V kariérnom postupe ľudí nebrzdíme, práve naopak, vedúce pozície sa v prvom rade snažíme obsadiť internými zamestnancami. Za všetkých dva príklady: Juraj Nedeliak začínal ako asistent nákupu veľkej bielej techniky a dnes je obchodný riaditeľ. Šéf siete predajní PLANEO Elektro Peter Matuška sa na túto pozíciu vypracoval z predavača a obchodného zástupcu. U nás šikovných a ambicióznych ľudí veľmi radi podporíme. Kto si však myslí, že sa do vyššej pozície dostane za pár mesiacov, bude sklamaný. Veľká ľudová múdrosť hovorí: „Pomaly mocní chlapi rastú“ a je to tak. Nič, čo narastie z večera do rána, nemôže byť dobré a kvalitné.

Čo by ste poradili dnešným mladým ľuďom, ktorí sa rozhodujú o svojej budúcnosti? Na čo by sa mali sústrediť a čo nie je s odstupom času až tak dôležité? 

Mladí ľudia sú u nás veľmi dôležitá skupina a je krásne pozorovať tých, ktorí počúvnu a vydajú sa správnym smerom. Všeobecne mladým by som poradil, aby mali trpezlivosť. Všetko má svoju postupnosť a nie je hanba, keď začneš umývaním podláh alebo upratovaním skladu. Všetko sú to skúsenosti, na ktorých sa rastie. Dôležité je aj pýtať sa. Zbavte sa pocitu, že musíte všetko vedieť. Lepšie je sa opýtať a možno vyzerať hlúpo päť minút, ako ostať hlúpym. Špeciálne by som však chcel apelovať na pokoru. Tá dnes mladým ľuďom chýba asi najviac.

Ako spoločnosť kladiete dôraz na inovatívnosť a moderné technológie. Veľkou témou je aj trvalá udržateľnosť. Ako sa tieto trendy prejavujú vo vašej produktovej ponuke?

Ukážkovým produktom v rámci tejto problematiky je SodaStream, ktorého sme výhradným distribútorom. V marketingovej komunikácii zdôrazňujeme práve environmentálny rozmer tohto produktu. Problémom totiž nie sú plasty ako také, ale jednorazové plasty a práve SodaStream je jedným z riešení, ako ich eliminovať. Lebo najlepší odpad je ten, ktorý sa netvorí. Taktiež máme v našich predajniach PLANEO Elektro už dlhšiu dobu recyklovateľné tašky z ekologického materiálu. Podielom z ich výnosu potom podporujeme buď environmentálny alebo dobročinný projekt. Podporili sme napríklad projekt UNICEF „Pitná voda pre Zimbabwe“ alebo OZ Integrácia, ktoré pomáha začleňovať deti s komplikovanejším štartom do života.

Aké novinky plánujete na našom trhu predstaviť?

Už na začiatku roka sme prišli na trh s absolútnou celosvetovou novinkou od austrálskej firmy SAGE. Je to značka, ktorá prináša profesionálnu kvalitu do bežných domácností. Spojili odšťavovač s mixérom a vznikol BLUICER, ktorý si už môžu kúpiť zákazníci aj u nás. Všeobecne však nejaké prevratné technologické novinky na trh pravidelne neprichádzajú, skôr sú to štandardné obmeny a vylepšenia produktov, na ktoré okamžite reflektujeme aj našou ponukou.

Ako vás podnikanie vyformovalo z ľudskej stránky?

Naučilo ma trpezlivosti. Tam, kde som sa kedysi stresoval, si dnes poviem – keď nejde o život, nejde o nič. Najmä pri riešení problémov a kríz vravím: „A čo teraz? Začneme kričať, búchať po stole? Nadávať si? Vyrieši to situáciu? Bude to lepšie? Nie. Bude to horšie, takže kľud a hľadajme riešenia.“

Čo Vám podnikanie dalo a čo naopak vzalo?

Viete, nie každý deň je nedeľa a ja pevne verím tomu, že keď je dlho dobre, tak nebude zasa lepšie. Musí prísť horšie, zlé aj strašne zlé a tak to je aj v biznise, aj v živote. Podnikanie mi dalo veľa priateľov, na druhej strane si vyžiadalo osobnú daň v podobe rozpadu manželstva.

Na čo ste najviac hrdý?

Asi ako každý som najviac hrdý na to, čo sa mi podarilo dosiahnuť a vybudovať. Občas sa tak od svojho pracovného stola rozhliadam a vychutnávam si, ako ten náš „stroj“ perfektne funguje. Ľudia ťukajú do klávesníc, telefonujú, riešia pracovné veci, bavia a smejú sa spolu. Cítim, že sú spokojní, že práca ich baví a vtedy si poviem, že to celé malo a má zmysel. Vtedy pociťujem veľkú vnútornú hrdosť, nie však na seba, ale práve na tých ľudí, vďaka ktorým sme sa dostali tam, kde sme. 

 

Originál článok nájdete TU.

Zdroj foto: forbes.sk