Ako zistiť odpočúvanie telefónu
Bezpečnosť by mala byť prioritou pre každého používateľa smartfónu. Používanie moderných technológií však môže predstavovať určité riziká, najmä pokiaľ ide o ochranu citlivých údajov. Únik citlivých informácií prostredníctvom odpočúvania telefónu môže predstavovať riziká. V našom článku sa pozrieme na to, ako rozpoznať príznaky odpočúvania, aké metódy sa používajú na sledovanie a ako sa pred nimi chrániť.
Ako funguje odpočúvanie telefónu?
Najčastejší spôsob, ako niekoho odpočúvať, je cez tzv. spyware – softvér, ktorý sa nainštaluje do telefónu a potajme monitoruje aktivity užívateľa. Tento spyware môže byť nainštalovaný fyzickým prístupom k zariadeniu alebo skrytý v bežne vyzerajúcej aplikácii (napr. kalkulačka, hra). Vysvetlíme vám, ako umožňuje spyware odpočúvanie telefónu, a čo všetko dokáže robiť.
Ako sa spyware dostane do vášho telefónu a čo všetko môže robiť?
Spyware sa do telefónu nedostane náhodou – útočník potrebuje, aby užívateľ urobil konkrétnu akciu, ktorá mu nakoniec umožní odpočúvanie telefónu.
Toto sú najčastejšie spôsoby ako sa spyware (a teda aj systém na odpočúvanie) dostane do smartfónu:
Kliknutie na podvodný odkaz v SMS alebo e-maile (phishing) – toto je najčastejšia metóda, ktorá umožňuje útočníkovi odpočúvanie telefónu. Stačí, že dostanete SMS alebo e-mail s textom podobným, ako je napríklad „Vaša zásielka mešká. Kliknite sem pre sledovanie.“ alebo „Váš účet bol zablokovaný, prihláste sa sem.“ Po kliknutí na odkaz v správe ste presmerovaní na falošnú webovú stránku, ktorá vyzerá ako originálna. Po zadaní prihlasovacích údajov ich útočník ukradne a môže získať prístup k vášmu účtu. V niektorých prípadoch môže stránka automaticky stiahnuť škodlivý softvér (spyware), ktorý umožní odpočúvanie vášho telefónu.
Inštalácia škodlivej aplikácie – v tomto prípade sa spyware môže tváriť ako legitímna appka. Môže mať viac podôb, ako napríklad kalkulačka, čítačka QR kódov, VPN, čistič pamäte. Takéto aplikácie sa najčastejšie šíria cez neoficiálne obchody (mimo Google Play/App Store), cez pirátske APK súbory (napr. "Spotify Premium zadarmo"), cez Facebook skupiny, YouTube komentáre, falošné stránky a iné.
Prostredníctvom fyzického prístupu – stačí, že je váš mobilný telefón chvíľu nestrážený a útočník môže do pár minút do vášho telefónu nainštalovať aplikáciu na sledovanie (napr. FlexiSpy, mSpy, Spyzie). Takéto aplikácie môžu monitorovať hovory, SMS, polohu, nahrávať zvuk či dokonca zapnúť mikrofón na diaľku. Nainštalovanú aplikáciu v telefóne si vôbec nemusíte všimnúť, mnohé sa totiž dajú úplne skryť pred bežným zobrazením, napríklad skrytím ikony aplikácie.
Využitie zraniteľnosti v systéme (tzv. zero-day útoky) – profesionálni hackeri používajú túto metódu bez vedomia používateľa – stačí prijať podvodnú SMS alebo hovor. Aby ste sa vyhli tomuto nepríjemnému útoku, odporúča sa pravidelná aktualizácia operačného systému, ktorá rieši práve takéto zraniteľnosti.
Cez verejné WiFi alebo Bluetooth pripojenie – odpočúvanie telefónu môže byť jednoducho realizovateľné útočníkom aj pri pripojení na verejnú, nezabezpečenú Wi-Fi sieť alebo Bluetooth napríklad v kaviarni. Ak sa pripojíte na nezabezpečenú Wi-Fi, hacker môže sledovať vašu komunikáciu a získať heslá alebo iné citlivé informácie. Preto na verejných miestach nepoužívajte verejné Wi-Fi bez VPN a vypínajte si Bluetooth a Wi-Fi vtedy, keď ich nepotrebujete.
Útočník môže cez takto nainštalovaný spyware nahrávať hovory a zvuk cez mikrofón, posielať vaše SMS, WhatsApp a Messenger správy, sledovať GPS polohu, zapnúť kameru bez vášho vedomia, zachytiť stlačené klávesy (keylogger) a zneužiť ich na otváranie aplikácií a stránok a dokonca sledovať vašu aktivitu v bankových aplikáciách. Aj napríklad tomu, že to znie hrozivo, odpočúvaniu telefónu je možné úplne zamedziť niekoľkými bezpečnostnými opatreniami.
Ako funguje odpočúvanie telefónu prostredníctvom odpočúvacej služby
Nie každé odpočúvanie telefónu je nebezpečné. Bezpečnostné agentúry mnohých krajín majú prístup do databáz a k údajom o ľuďoch priamo od mobilného operátora najmä z dôvodu vyšetrovania rôznych zločinov. Pre vyšetrovanie zločinu je mobilný operátor povinný poskytnúť vyšetrovateľom informácie na základe súdneho príkazu. Práve preto sú dáta o mnohých zákazníkoch archivované u operátora aj po dobu 3 mesiacov.
V nasledujúcej časti vám vysvetlíme ako zistiť odpočúvanie telefónu - aké faktory sú predpokladom, že vás niekto odpočúva.
Ako zistiť odpočúvanie telefónu - príznaky
Poďme sa pozrieť detailne na rôzne príznaky, ktoré môžu naznačovať odpočúvanie telefónu.
-
Nezvyčajné zvuky počas hovorov – počas telefonátov počujete zvláštne zvuky, ako je praskanie, ozveny, šumenie alebo kliknutia, ktoré tam bežne nebývajú a teda môžu naznačovať, že váš hovor je monitorovaný.
-
Rýchle vybíjanie batérie – telefón sa môže pri bežnom používaní nezvyčajne rýchlo vybíjať, alebo sa zariadenie prehrieva aj keď ho nepoužívate.
-
Neznáme aplikácie – v zozname aplikácií sa nachádza neznáma alebo podozrivá appka, ktorú ste si nenainštalovali. Skúste použiť aplikácie ako AppChecker alebo AirGuard, ktoré odhalia aj aplikácie, ktoré sú skryté alebo bežia na pozadí.
-
Nezvyčajná aktivita počas nečinnosti – prejavom vzdialeného ovládania a odpočúvania telefónu môžu byť aj neobvyklé aktivity - telefón sa náhle rozsvieti, spustí zvuk, sám sa reštartuje alebo reaguje aj vtedy, keď ho práve nepoužívate.
-
Zvýšená spotreba dát - aj neočakávaný nárast spotreby mobilných dát môže naznačovať, že aplikácie odosielajú údaje bez vášho vedomia.
-
Pomalá odozva zariadenia - ak telefón reaguje pomaly, hovor sa spustí s oneskorením, alebo počujete vlastný hlas s ozvenou môže to byť dôsledkom škodlivého softvéru.
-
Problémy pri vypínaní zariadenia - telefónu trvá nezvyčajne dlho kým sa vypne alebo sa obrazovka znovu rozsvieti po vypnutí. Túto aktivitu môžu mať na svedomí tiež niektoré spyware programy, ktoré manipulujú s vypnutím, aby mohli naďalej nahrávať aj potom čo ste presvedčený, že je zariadenie vypnuté.
Ako zistiť či je váš telefón odpočúvaný pomocou zadania kódov?
V prípade, že spozorujete nezvyčajné aktivity vo vašom telefóne, nemusí ísť hneď o odpočúvanie telefónu. Ak si však chcete byť istý, že o odpočúvanie telefónu skutočne nejde, môžete skúsiť skontrolovať vaše zariadenie zadaním servisných kódov. Kódy fungujú, ako pre Android smartfóny, tak aj pre iOS smartfóny.
Servisné kódy vám poskytnú užitočné informácie o nastaveniach vášho telefónu a pomôžu identifikovať potenciálne bezpečnostné hrozby. Ak zistíte neznáme alebo podozrivé nastavenia, odporúča sa ich deaktivovať, alebo obnoviť zariadenie do továrenských nastavení.
Kódy na zistenie podozrivej aktivity – odpočúvanie telefónu:
-
Zadaním kódu *#21# zistíte či sú vaše hovory, SMS alebo iné dáta presmerované na iné číslo.
-
Kód *#62# vám ukáže, kam sú presmerované hovory, keď je váš telefón vypnutý alebo mimo dosahu.
-
Zadaním kódu ##002# do svojho mobilného telefónu môžete deaktivovať všetky typy presmerovania hovorov.
-
Zadaním kódu *#06# zobrazíte jedinečné identifikačné číslo vášho zariadenia (IMEI). Ak sa zobrazí iné číslo, než očakávate, môže to naznačovať problém.
-
Kód *#67# vám umožní overiť, na aké číslo sú presmerované hovory, keď je váš telefón obsadený.
-
Zadaním kódu *#43# skontrolujete či je funkcia čakajúceho hovoru aktívna.
Náš TIP: Ak sa rozhodnete deaktivovať alebo obnoviť zariadenie do továrenských nastavení, pred týmto krokom sa odporúča zálohovať všetky dôležité údaje a fotky. Ako na to sa dočítate v našom samostatnom článku Ako stiahnuť fotky z mobilu do PC alebo na iné prenosné zariadenie.
Aj zastaralý telefón predstavuje riziko pre vaše dáta
Aj v prípade, že váš starý smartfón už nepodporuje najnovšie aktualizácie operačného systému môže to predstavovať vážny bezpečnostný problém. Bez pravidelných aktualizácií je totiž telefón náchylný na vírusy, malvér a hackerské útoky. Aplikácie prestávajú fungovať alebo sú nestabilné a vaše osobné údaje, fotky a prístupy k účtom môžu byť ľahko zneužité.
Výrobcovia smartfónov síce vydávajú pravidelné aktualizácie, ktoré vylepšujú stabilitu a ochranu súkromia, avšak iba po istú dobu. Je to z toho dôvodu, že nové aplikácie si vyžadujú výkonnejší procesor, väčšiu RAM pamäť či lepšiu grafiku, staré telefóny by po aktualizácii bežali pomaly alebo by sa zasekávali. Rovnako vývojári musia aktualizácie testovať na mnohých modeloch – a tie staršie jednoducho nestíhajú.
Android výrobcovia často používajú čipy od Qualcommu, MediaTeku, a ak čip už nedostáva aktualizácie od výrobcu, nie je možné zabezpečiť nové bezpečnostné záplaty. Apple si však vyrába vlastné čipy (A-séria), má preto plnú kontrolu nad celým systémom a práve z tohto dôvodu je Apple iPhone dlhodobo považovaný za najbezpečnejší. Apple totiž poskytuje pravidelné aktualizácie aj pre svoje staršie modely – napríklad iPhone 8 stále dostáva aktualizácie.
Okrem iPhonov sa bezpečnostným záplatám tešia napríklad aj telefóny Samsung Galaxy S a Samsung Galaxy Z séria- dĺžka bezpečnostnej podpory je v priemere 5 rokov.
Ak váš telefón už nedostáva aktualizácie alebo funguje pomaly, je ten správny čas na výmenu za nový, bezpečný mobilný telefón. Pozrite si ponuku smartfónov na našom e-shope a kúpte si nový model so zaručenou podporou aktualizácií a modernými bezpečnostnými funkciami.
Náš TIP: Neviete, ktorý smartfón je pre vás najlepší? Prečítajte si naše články, v ktorých sa dozviete všetky potrebné informácie – Ako vybrať najnovší iPhone od Apple a iPhone vs. Android – ktorý smartfón je pre vás najlepší?
Na záver: 10 zásad ako chrániť seba a svoju rodinu pred zneužitím citlivých informácii
Teraz, keď už viete, ako zistiť odpočúvanie telefónu a aké preventívne kroky môžu výrazne znížiť riziko neoprávneného prístupu k vašim osobným údajom, je dôležité pravidelne kontrolovať svoje zariadenie a byť obozretný pri inštalácii aplikácií. Na zabezpečenie všetkých vašich dát, fotografií a citlivých informácií pri používaní mobilného telefónu a sietí odporúčame dodržiavať niekoľko zásadných bezpečnostných opatrení.
-
Nikdy neklikajte na odkazy v nevyžiadaných správach. Overte si informácie priamo na oficiálnej stránke alebo kontaktujte podporu danej spoločnosti.
-
Inštalujte appky iba z oficiálnych obchodov a nikdy nie stiahnuté z webu - sťahujte aplikácie iba z oficiálnych obchodov Google Play alebo App Store.
-
Pravidelne skontrolujte, aké povolenia majú nainštalované aplikácie a odoberte tie, ktoré nie sú nevyhnutné. Nedávajte appkám prístup k fotkám, mikrofónu či kontaktom, ak to nepotrebujú.
-
Aktualizujte operačný systém a aplikácie. Aktualizácie často obsahujú opravy bezpečnostných chýb.
-
Zamykajte si telefón PINom a nikdy ho nenechávajte odomknutý bez dozoru – odporúča sa používať kombinácie PIN, heslo, odtlačok prsta alebo rozpoznanie tváre.
-
Pravidelne kontrolujte zoznam nainštalovaných aplikácií – overte aplikácie, ktoré spotrebúvajú najviac dát a energie.
-
Používajte VPN na verejných sieťach. Nepoužívajte verejné Wi-Fi bez VPN. Vypínajte Bluetooth a Wi-Fi, keď ich nepotrebujete.
-
Používajte renomovaný antivírusový program na skenovanie zariadenia a odstránenie potenciálnych hrozieb.
-
Pravidelne zálohujte svoje dáta do cloudu (Google Drive, iCloud) alebo offline (napr. USB alebo PC).
-
Myslite aj na ochranu súkromia členov rodiny – bez súhlasu nezverejňujte fotky rodiny, nezverejňujte ich celé mená, vek, adresu školy alebo bydliska, nezdieľajte ich polohu, informácie o finančnej situácii, alebo aktuálnej rodinnej dovolenke. Ak sa chcete pochváliť novým autom, domom alebo kde ste boli na dovolenke, urobte tak osobne a nie cez sociálne siete.